Websiteontwerp en organische zoekprestaties zijn intrinsiek met elkaar verbonden, dat wil zeggen dat ontwerp een waarneembaar effect heeft op het vermogen van een website om goed te scoren voor relevante termen. Dit kan problematisch worden voor bedrijven met geïsoleerde teams, waar ontwerp en marketing niet nauw samenwerken, of in gevallen waarin marketing pas op een project wordt gebracht nadat een site al is gelanceerd. Sites die zijn ontworpen zonder SEO in gedachten, kunnen later rankingproblemen veroorzaken.
Bij ons digitale bureau werken we samen met klanten in verschillende sectoren om websites te ontwerpen en ontwikkelen die zijn gebouwd met SEO-best practices in gedachten. Onze marketingstrategen zijn vanaf het begin betrokken bij ontwerp- en herontwerpprojecten en werken samen met de ontwerper om een website te maken die zoekmachinevriendelijk is. Door deze ervaring hebben we veel inzicht gekregen in het samenspel tussen het ontwerp van een site en het vermogen om goed te scoren in organisch zoeken.
Hieronder behandelen we 4 methoden om ervoor te zorgen dat uw ontwerp uw SEO-inspanningen helpt, in plaats van belemmert.
1 – Ken uw gebruiksfactoren
Het doel van zoekmachines is om de best mogelijke resultaten te bieden aan gebruikers die op hun platform zoeken. Dit is de beste manier om klanttevredenheid te garanderen en ervoor te zorgen dat gebruikers terug blijven komen. Meer gebruikers zijn gelijk aan meer adverteerders en meer adverteerders staan gelijk aan meer winst.
Wat dit op praktisch niveau betekent, is dat zoekmachines sites belonen die gebruikers geweldige ervaringen bieden. Het laatste wat ze willen is om een site op de eerste positie van de resultatenpagina te plaatsen en een gebruiker alleen op die site te laten klikken om te beseffen dat het frustrerend of moeilijk te gebruiken is. Slechte bruikbaarheid vertaalt zich in een slechte gebruikerservaring met de zoekmachine. Goede bruikbaarheid vertaalt zich in gebruikerstevredenheid met zowel de betreffende website als de zoekmachine die deze in de resultaten heeft opgenomen.
2 – Ontwerp voor vindbaarheid van inhoud
Om inhoud door zoekmachines te laten crawlen en indexeren, moet deze vindbaar zijn. Zoekmachines, hoewel geavanceerd, zijn beperkt tot het ontdekken van inhoud via links. Als de juiste links naar uw inhoud niet bestaan, of als ze begraven of verbroken zijn, wordt uw inhoud niet ontdekt en is het onmogelijk om de pagina’s van uw site te laten rangschikken.
3 – Plan voor inhoud van hoge kwaliteit
De inhoud op uw website is wat zoekmachines vertelt waar elke pagina over gaat. Waar het ooit genoeg was om bestemmingspagina’s vol met zoekwoorden te vullen om ranglijsten te bereiken, draait moderne SEO helemaal om inhoud van hoge kwaliteit.
4 – Wees waakzaam tijdens een herontwerp
Een herontwerp kan een gevaarlijk moment zijn voor de SEO-waarde van een website. Een herontwerp van een website dat is uitgevoerd zonder de input van een zoekexpert, brengt het bedrijf het risico te verliezen veel van de SEO-waarde die het jarenlang heeft opgebouwd. Omdat ze dit niet beseften, walsen veel bedrijven blindelings in een herontwerp en ontdekken ze pas hun fout wanneer hun organische verkeer een duikvlucht neemt