Materialen vind je hier

De basisvorm vierkant met schaduw staat standaard in PSP maar ik heb hem wel bij de materialen gevoegd ..ingeval

Filters - VM extravaganza - Distortion - Alien Skin / Eye Candy 5 Impact vind je hier

 

 

Open je tubes en font in PSP en minimaliseer

Zet de basisvorm als deze er niet moest instaan in je PSP bestandenmap basisvormen

 

 We gaan beginnen

Zet in je lagen palet je voorgrondkleur op wit en achtergrondkleur op #659e7c en maak een verloop lineair

1/ Open een transparante afbeelding van 750 x 550 pixels en vul met het verloop

Effecten - insteekfilters - VM extravaganza - White Lines - met deze instellingen

Effecten - insteekfilters - Unlimited 2.0 - Distortion Filters - Explosion - Intensity 115

Effecten - insteekfilters - Unlimited 2.0 - Edge Square - Square Edge 17

 

2/ Zet in je materialen palet je voorgrondkleur terug op wit

Activeer het gereedschap Basisvorm en gebruik - vierkant met schaduw

met deze instellingen

Begin boven in de linkerbovenhoek - 50 pixels en trek open naar rechts en naar onder en eindig op 50 pixels van de rand - zie voorbeeld

Lagen - omzetten in rasterlaag

 

3/Activeer je toverstaf en selecteer in de groene boord

Effecten - textuureffecten - lamellen - met deze instellingen

Effecten - textuureffecten - lamellen - nu met horizontaal niet aangevinkt maar licht van links/ boven aangevinkt

Effecten - randeffecten - accentueren

Selecties - niets selecteren

 

4/ Activeer je toverstaf en selecteer in de rechthoek

Activeer en kopieer - anna.br-1184-cachoeira - plak als nieuwe laag op je afbeelding

Selecties - omkeren

Druk op de delete toets van je toetsenbord

Zet de dekking van deze laag op 50

Selecties - omkeren

Lagen - nieuwe rasterlaag en plak de afbeelding die nog in het geheugen zit in de selectie

Selecties - niets selecteren

Effecten - insteekfilters - FM Tile Tools - Blend Emboss  zet Intensity op 450 de rest staat goed

Schuif een beetje naar boven

 

5/Activeer de derde laag in je lagen palet (basisvorm vierkant met schaduw)

Effecten - 3D effecten - afschuining binnen - met deze instellingen

6/ Activeer de bovenste laag in je lagen palet

Activeer en kopieer - bloemen..010.. - plak als nieuwe laag op je afbeelding

Afbeelding - formaat wijzigen - 40% - formaat van alle lagen wijzigen niet aangevinkt

Effecten - insteekfilters - FM  Tile Tools - Blend Emboss - instellingen staan nog goed - schuif naar links

 

7/ Zet in je materialen palet je voorgrond terug op verloop

Activeer het gereedschap Basisvorm - Pijl 28 - andere instellingen staan nog goed

Trek rechtsboven een pijl - zie mijn voorbeeld

Lagen - omzetten in rasterlaag

Effecten - 3D effecten - slagschaduw - verticaal en horizontaal 1/ dekking 100 / vervaging 5 en kleur op zwart

Dupliceer deze laag in je lagen palet

Afbeelding - spiegelen en plaats links onderaan

 

8/Activeer en kopieer - arlduck2 - plak als een nieuwe laag op je afbeelding

Afbeelding - formaat wijzigen 60% - formaat van alle lagen wijzigen niet aangevinkt en plaats onderaan op de rand - zie voorbeeld

Aanpassen - scherpte - verscherpen

 

9/ Activeer en kopieer - 4* - (peren) plak als nieuwe laag op je afbeelding

Afbeelding - formaat wijzigen - 75% - formaat van alle lagen wijzigen niet aangevinkt en plaats rechts onderaan

Effecten - 3D effecten -slagschaduw - verticaal en horizontaal 3/ dekking 40 / vervaging 5 en kleur op zwart

 

10/ Activeer en kopieer - Tak - plak als nieuwe laag op je afbeelding en plaats links onderaan bijna in de hoek

Aanpassen - scherpte - verscherpen

Effecten - 3D effecten - slagschaduw - instellingen staan nog goed

 

11/ Activeer en kopieer - y_bird66 (duif) plak als nieuwe laag op je afbeelding en plaats op de tak - zie mijn voorbeeld

Effecten - 3D effecten - slagschaduw - instellingen staan nog goed

 

12/ Activeer het tekstgereedschap - met lettertype: Grixel Acme 5 Wide - grootte naar keuze en maken als vector

Gebruik hiervoor het verloop en de achtergrondkleur 

Typ - NATURE

Lagen - omzetten in rasterlaag

Effecten - insteekfilters - Graphic Plus - Cross Shadow - standaard instellingen

Effecten - insteekfilters - Alien Skin / Eye Candy 5 Impact / Glass

Settings - Clear

Basic - standaard instellingen 

Effecten - 3D effecten - slagschaduw - instellingen staan nog goed

 

13/ Activeer en kopieer - bloem_MP_ Nature 2012 - plak als nieuwe laag op je afbeelding en plaats rechtsboven

 

14/ Lagen - nieuwe rasterlaag

Afbeelding - doekgrootte - met deze instellingen

Vul deze met het verloop

Effecten - insteekfilters - Graphics Plus - Cross Shadow - standaard instelling

Lagen - schikken - achteraan

 

15/ Activeer de voorlaatste laag in je lagen palet

Effecten - 3D effecten - slagschaduw - instellingen staan nog goed

Herhaal deze slagschaduw maar dan met verticaal en horizontaal -3

 

16/ Activeer de bovenste laag in je lagen palet

Lagen - nieuwe rasterlaag en plaats je watermerk

 

17/ Lagen - samenvoegen - alle lagen samevoegen

 

Bestand - exporteren - JPEG optimalisatie

 

Dit les zit erop ik hoop dat jullie er plezier aan gehad hebben

 

Deze les is door mij geschreven op 17 Januari 2012

Uitwerking van Franie Margot

 

Met dank aan de makers van de tubes en basisvormen

Laat namen en watermerken intact van de makers ervan

 

©MarinetteP  
 

Back